Om Blogg Tjenester Bok Kontakt BOOTYBUILDING2020 Logg inn

Kropp | Hormonsyklus og trening

trening og kosthold Sep 04, 2019

Jeg vet ikke med deg, men for meg virker helt ulogisk å planlegge treningsøktene mine, treningsintensiteten, matvalgene mine, og dagene mine i detalj for langt frem i tid. Jeg begynte å gå mer og mer bort fra det, når jeg innså at det gang på gang på gang satt meg opp for skuffelse.

Jeg ble skuffet når jeg ikke klarte å løfte like mye som planen min tilsa at jeg skulle løfte. Jeg ble skuffet når jeg skippet økten i mitt oppsatte program til fordel for en annen aktivitet. Jeg ble skuffet om jeg tok en sjokoladebit en onsdag istede for en lørdag, og jeg var så utrolig lei meg når jeg hadde “dårlige” treningsøkter.

Du vet de øktene hvor alt føles tung, fokuset er et helt annet sted og du bruker mestparten av energien din på å snakke nedlatende til kroppen din fordi du ikke presterer likegodt denne uka som sist. Og for at treningsklærne ikke sitter som de skal?

Det er ikke logisk at alt skal være STATISK når det kommer til trening og kosthold. For både  kroppen og hormonsystemet er DYNAMISK. Jeg sier IKKE at det skal brukes som en hvilepute, men jeg sier at det er SMART å gi rom for at endringer skjer.

Det hjelper å se ting for hva det er noen ganger, i stedet for å tolke all “motgang” som personlig nederlag og “tegn” på at du ikke er bra nok.

Dette var en av grunnene til at jeg skrev boken JenteKoden- nettopp fordi jeg er lei av at vi putter oss selv i bås ut i fra hvor flink og pliktoppfyllende vi er til enhver tid.

Vi svinger!

Så hvis du selv føler det er vanskelig å skulle gøre det samme dag ut og dag inn, så vit at det må ikke være sånn. Jo bedre du blir å surfe på bølgene, jo bedre og mer gøy vil du få det. Og dessuten, når mange kjipe følelser dukker opp, så vit at det er et tegn til at du må gjøre noe annerledes. Ikke at du har gjort noe feil! Just sayin.

Hvis du har lyst å lære mer, så kan du lese mer om boken her.

 

Hvordan syklusen virker inn på oss er HØYST individuelt, og posten er hovedsaklig myntet på FRISKE jenter som ikke bruker hormonprevensjon. Vit også at det kommer flere studier på dette med trening, mat og syklus i tiden fremover, og at stress, kostholdsrutiner, aktivitet osv vil virke inn på din subjektive opplevelse. Konsultèr ALLTID med legen din først, uansett hva det måtte være ifm syklus/prevensjon etc. Jeg har ingen medisinsk bakgrunn. Jeg ønsker å gi deg en bedre forståelse for kroppen din, men sitter ikke med noen fasit på hva som er riktig for DEG som individ. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at hormonene våre har de samme oppgavene, enten det er i  min kropp, eller din kropp. 

 

 

TEKNIKKTIME med Silje Mariela

Les Mer
Close

50% Complete

Stram opp, bli sterk og gi 🍑 et realt løft- på 10 uker!

Sett på deg på ventelisten til BootyBuildingChallenge i dag, og gi deg selv en bootylicious start på 2020😍