Om Blogg Tjenester Bok Kontakt BOOTYBUILDING2020 Logg inn

Kropp | 3 tips mot PMS og cravings

trening og kosthold Sep 02, 2019

PMS og cravings- Ekstra fysen dagene før uka, sier du? Du er i godt selskap. 

I mine (snart 10!!tenk det!!tiden flyr!) år som trener for jenter, så har jeg sett hvor tydelig menstruasjonssyklusen virker på oss. På treningsresultater og styrke, til humør, energi og appetitt.

Søtsug og cravings er for øvrig et kapittel for seg selv. Jeg har lenge ønsket å finne måter å lindre PMS på. Cravings spesielt. Det som er spennende er at du på ENKLE måter kan ta brodden av det verste søtsuget. Og tro meg; det er mulig å NYTE veien til en bedre PMS-tid.;)

Hva skjer?

Lykkehormonene dine tar en dipp dagene før mens. Kroppen din vet godt hvilke strenger den skal spille på for å gjøre deg glad igjen. Mindre lykkehormoner= økt appetitt. Lykkehormonene dine virker nemlig appetittdempende. (Det forklarer hvorfor du er mindre fysen ETTER menstruasjonen). Spennende, ikke sant?

I tillegg er forbrenningen din noe forhøyet denne perioden. Ergo, du blir mer sulten. Når dette skjer, da skal du lytte. Kroppen vet nemlig hva du trenger. Så når det er den tiden av måneden; lag deg en liten pick-me-up, med ingredienser kroppen din trenger. Nyt den med verdens beste samvittighet. Det minsker faren for uhemmet fråtsing i junkfood og godteri. Hvorfor? Fordi kroppen får det den trenger. I tillegg virker det beroligende på deg. Riktig sammensatt snacks hjelper også på hormonbalansen din.;)

Velg smart

Jeg har visse krav til hvordan pick-me-up snacks bør være. Det er nemlig viktig at de innehar ingredienser som kan bedre situasjonen, OG humøret ditt. Det er derfor en stor fordel at du får i deg mat som inneholder blant annet magnesium, B-vitaminer, og kalsium. Sitrusfrukter er også gullverdt denne perioden.

Snacken bør være mettende, og inneha sunt fett og proteiner. I tillegg til at den virkelig skal virke som en pick-me-up per definisjon. Du vet, slik som sjokolade gjør?;) Om valget av pick-me-ups er dårlig, tenk raffinert sukker, dårlig fett og godteri, så kan det dessverre gjøre vondt verre. Både med tanke på PMS, menskramper, humør og søtsug.

 

3 gode tips til lindring av PMS og cravings

1. Tilskudd av magnesium

Selv om jeg er opptatt av at du skal få viktige næringsstoffer gjennom maten først, så er det i noen tilfeller ikke tilstrekkelig. Spesielt om du er mye stressa, så dumper faktisk kroppen magnesium (Kanskje derfor du fyser ekstra på sjokolade?). Jeg ser også gang på gang at jentene  som stresser mest, har det også tøffest i PMS tiden.

Da er jeg ikke fremmed for å anbefale magnesium som tilskudd (citrate-varianten er fin). For noen hjelper det også å spise mat rik på b-vitaminer og kalsium. 

2. Fysisk aktivitet

Trening virker ikke bare dempende på plagsomme symptomer, men øker også følelsen av velvære. Så kom deg ut, gå turer, bli med på gruppetimer, eller gjør yoga/pilates. De tunge løftene kan du vente med til ukene ETTER mens. Da er styrken ofte bedre. Det samme gjelder evnen til å bygge muskler;) 

3. Spis MER fett og proteiner

Ha et ekstra fokus på å få i deg ekstra fett og proteiner denne perioden. Det virker mettende, i tillegg til at gode kilder også inneholder næringsstoffer som demper både søtsug og øvrige PMS-symptomer. Gode fettkilder som avokado, nøtter, frø, kokosmelk og eggeplommer er gullverdt. Det samme gjelder gode proteinkilder som egg, kylling, fet fisk og proteintilskudd med sjokoladesmak . Kanskje du kan lage deg en digg smoothie med sjokoladepulver, peanøttsmør og mandelmelk? Nam!

Jeg håper dette var litt til hjelp. Det skal nemlig ikke være pes å være jente. Men mer vi overkjører signalene kroppen gir,  vanskeligere blir den å ha med å gjøre. Dessverre kan det manifistere seg både i smerter og ubehag, dårlig humør, hjernetåke og lite energi.

Det å ta vare på seg selv er strengt tatt ikke noe vi skal VENTE med. En kropp som blir tatt vare på, responderer med å gi deg det du vil ha. Klisjè syns du? Vel, den vil ikke gi seg før du begynner å lytte ;)

Klem fra din trener, Silje Mariela

Om du har lyst å lære mer om kroppen din, hormonene og hvordan dette påvirker kosthold, treningsresultater og hverdagen generelt, så kan du lese mer om boken min "Jentekoden!, her.

 

TEKNIKKTIME med Silje Mariela

Les Mer
Close

50% Complete

Stram opp, bli sterk og gi 🍑 et realt løft- på 10 uker!

Sett på deg på ventelisten til BootyBuildingChallenge i dag, og gi deg selv en bootylicious start på 2020😍